Semak semula pelan pembinaan projek, demi keselamatan awam

jambatan gantung runtuhMemang menjadi tabiat dan sikap Jabatan Kerajaan, apabila berlaku bencana, masing-masing membuat kennyataan yang membela Jabatan masing-masing. Bila ada berlaku kemalangan seperti bangunan runtuh, jambatan runtuh, tanah runtuh, rumah retak, jalan berlubang, tandas rosak, dan sebagainya, masing-masing ada alasan tersendiri. Selalu kita dengar, Jabatan akan mengkaji dan membuat siasatan, macam tiada ayat lain nak jawap, sebenarnya mereka menjawap bagi menyedap hati orang bertanya dan mendengar.

Saya berpendapat semua pelan yang di hantar ke Pihak berkuasa tempatan PBT, dan pelan yang berada di bawah pengawasan JKR, JPS dan Bomba harus di kaji semula dan di semak, dari segi struktur, bahan dan saiz binaan, kemudian pemerhatian dan penyelenggaraan perlu di buat terhadapap projek yang ada risiko bencana.

Jangan bila berlaku bencana, baru nak kaji, semak dan ambil tindakan. PBT yang tidak mempunyai jurutera harus menkaji semula projek mereka dengan melantik jurutera luar.

Kita berharap mutu pembinaan negara ini akan meningkat dan tragedi seperti bangunan runtuh, jambatan runtuh dan sebagainya tidak berlaku.