Cara Buat Jadual Belajar Berkesan

Ramai pelajar tanya soalan bagaimana nak buat jadual belajar, ya kadang kadang sebagai pelajar mereka masih belum nampak cara nak buat, tetapi setengah pelajar mereka reka sendiri. Bagi yang ada jadual belajar Tahniah di ucapkan.

Cara Buat Jadual Belajar:

  1. Lihat kemampuan anda sekarang, maksud saya pencapaian anda dalam peperiksaan bulanan atau peperiksaan awal tahun, kaji apa kelemahan anda, BUAT MATLAMAT SENDIRI
  2. Subjek lemah perlu tumpuan dalam jadual nanti
  3. Mata pelajaran teras seperti BM, BI, Matematik, Sains, kena beri perhatian, Misalnya Matematik sangat penting untuk syarat kemasukan universiti
  4. Selepas sekolah, makan, solat dan rehat 30 minit
  5. Waktu petang mulai 2.45 petang hingga 5.00 ptg buat kerja sekolah, jika tiada kerja sekolah buat latihan subjek matematik, atau subjek pengiraan, atau ulangkaji matematik atau Fizik. Subjek yang perlu kiraan, formula dan latihan perlu di buat petang agar tak mudah mengantuk.
  6. Sebelah malam ulangkaji dan latihan menjawap soalan tahun lepas bagi subjek relak, seperti Bahasa Malaysia, Geografi, Sejarah, Agama dan sebagainya.
  7. Waktu main petang dalam 45 minit atau 1 jam. ambil masa misalnya pukul 6 petang ke atas, atau waktu yang sesuai.
  8. Lepas solat magrib, baca quran surah yasin, atau alwaqiah, mohon doa pada Allah agar score A tahun ini.
  9. Lepas solat Insya baru mula belajar hingga 11.30 malam, setengah pelajar tidur awal pukul 11 malam dan bangun awal 4.30 pagi, belajar dan hafal fakta atau baca nota ulangkaji.

Itu serba sedikit panduan cara buat jadual belajar, anda boleh ubah suai dan buat secara lengkap mengikut hari dan subjek. Paling penting jaga makan, rehat, azam yang kuat serta semanggat nak score A dalam exam nanti.

Matlamat ialah nak masuk U dan pusat latihan yang banyak di negara ini.

SELAMAT BELAJAR

 

About admin

Nama saya Fauzi Ahmad, Pemilik blog ini dan laman web cpintrass.com. Blog ini dibina 2008 dan memaparkan perbagai isu. Anda boleh kongsi pendapat dan komen anda. nota ------- IKLAN YANG DI KELUAR ADALAH SECARA AUTO OLEH PIHAK GOOGLE SAYA TIADA KAWALAN TERHADAP ISU DAN GAMBAR TERSEBUT FAUZI AHMAD Admin Terima kasih kepada pelawat blog ini dan pelanggan produk saya.
This entry was posted in Pelajar. Bookmark the permalink.

57 Responses to Cara Buat Jadual Belajar Berkesan

  1. Judyana says:

    tp sy ade msalah krna ibu n bapa sy slalu suruh sy tdr awal..sbb tue lha sy tak dpt mmbahagikan msa blajar sy..

  2. hazieq afnan says:

    assalamualaikum saya pelajar tingkatan satu tibgkatan satu kan belajar petang camne nak belajar masa pagi terima kasih

  3. vane says:

    HAI,,, SAYA TIDAK TAHU BAGAIMANA NAK BAHAGIKAN MASA UNTUK BELAJAR

    • Fauzi Ahmad says:

      kena cuba buat, tak cuba tak tahu tahap mana masalahnya, adik cuba dulu, ok

    • vane says:

      okey , tapi saya cepat letih apabila belajar? kalau ikut jadual saya buat tak berkesan. sebab saya mesti jaga adik, datang untuk latihan piano,kelas tambahan dan kokurikulum.

      • Fauzi Ahmad says:

        cuba atur masa sendiri dan ambil masa 2 jam dalam sehari untuk belajar, tak kira waktu mana, minta bantuan ahli keluarga lain bila adik nak mula study, yang penting adik kena positif

  4. ice cool says:

    saya bakal menduduki SPM pd thn ini dan mgambil aliran sains tulen.. Saya nk minta pandangan encik..jadual saya sgt padat.. pagi,pergi sekolah..petang ada kelas full..malam pun ada kelas tambhan menyebabkn sy x ada masa buat kerja sekoklah dan letih..Pada kebiasaanya saya akan membuat kerja sekolah selepas pulang dari kelas tambahan mlm..itupun sy gagahkan jugak diri nk buat kerja sekolah.. selalu sy akan tido pukul 2 atau 3 pagi selepas buat kerja sekolah.. pada esoknya saya nk bangun pagi,saya berasa sgt letih dan mgantuk..apa yg sy perlu lakukan? terima kasih..

    • Fauzi Ahmad says:

      Banyaknya kelas tambahan, adakah kelas tu wajib atau memang ambil
      untuk baiki kelemahan dalam matapelajaran tertentu.
      Kena atur semula jadual kelas tambahan supaya tidak ganggu masa buat kerja sekola
      kerja sekolah harus keutamaan.

      Kena selang sehari biar free supaya boleh buat kerja sekolah
      cuba bincang dengan cikgu kelas tambahan
      aturs semula jadual

  5. see sopik azmi says:

    assalamualaikum .. tahun ni saya akan ambil peperiksaan besar iaitu SPM . saya anak yg sulung . bagaimana hendak membahagikan masa dalam membantu emak mengurus rumah dan adik2 dalam pada satu masa yg sama saya perlu mengulangkaji dan belajar untuk SPM .ini belum masuk turun petang ke sekolah dan bersukan . saya binggung sangat .kadang2 tension dalam mengurus semua ni . bagaimana hendak membuat jadul seperti keadaan begini ?? saya harap sangat ada penyelesaian nya yang boleh menyelesaikan masalah ini ,
    terima kasih !!

    • Fauzi Ahmad says:

      Saya simpati dengan masalah adik,
      Jangan tension semua tu boleh di atasi,

      1. Bincang dengan mak atau bapa adik, kata kat mereka kak long nak spm tahun ni
      jadi kena tumpu pada pelajaran , cakap biar mereka faham, selepas tu adik kena
      bagi tau petang adik luar 1 jam setengah untuk bantu mak dan adik

      2. waktu malam bantu mak dan adik dalam 1/2 jam misalnya
      3. Kena wujud suasana faham memahami antara adik dan keluarga dan adik
      4. kalau adiik adik dah boleh faham latih mereka bedikari buat sama sama kerja rumah
      5. ibubapa kena faham masalah adik See Sopik
      6. Siang cuba buat kerja sekolah
      7. malam buat nota dan hafal
      8. masa biar fleksible, jangan tetap masa, sebab masalah adik

      ok sabar banyak banyak dan berdoa, solat tak, kalau solat Allah bantu adik
      InsyaAllah adik berjaya SPM ini

      • see sopik azmi says:

        terima kasih atas jalan pentelesaian yg bernas ni …
        insyaAllah saya akan cuba cara seperti ini ..
        terima kasih sangat2 …

  6. muhd syahmi mirza says:

    cuba tunjukkan sebahagian dari jadual belajar…….

  7. muhd syahmi mirza says:

    Hai. Saya ingin tahu bagaimana nak jadual belajar…

    • Fauzi Ahmad says:

      Jabual belajar buat ikut kesesuaian masa adik
      kalau adik sekolah pagi buat jadual untuk petang dan malam
      kalau sekolah petang buat jadual untuk pagi dan malam
      ia adalah cara displin diri adik

  8. haziq says:

    sy pelajar tahun 6.UPSR tahun ni.sy betul2 buntu bagaimana nak bahagikan masa ulangkaji dan buat latihan.sekolah pagi kemudian smbg sekolah agama.spai rumah 5.30 ptg.isnin,selasa dan khamis ade tiusyen mlm dr pukul 8 – 10 mlm.setiap hr sy mula buat keje sekolah selps isyak dan habis selewat2nya pukul 11 atau 11.30 mlm.cuma sabtu n ahad je yg ade.bagaimana sy nak bahagikan masa ulangkaji dan latihan.harap encik tolong sy.boleh ke main playstation?emak selalu marahkan sy kerana byk buang masa.

    • Fauzi Ahmad says:

      Kalau macam tu, kena tumpu betul betul pada masa cikgu ajar di sekolah
      dan semasa di kelas tuisyen, kelas tuisyen kena guna untuk bertanya apa yang tak faham
      tanya biar cikgu pening, jangan malu,

      Lepas tuisyen malam, balok rehat 10 minit, minum susu, dan mula belajar
      katakan isnin 10.15 malam hingga 11 malam
      ikut subjek, buat nota dan latihan
      Matematik – isnin
      Sains – selasa
      Bahasa – rabu

      dan seterusnya

      Bangun awal pukkul 5.30 pagi
      solat, baca quran dan baca nota nota dalam 30 minit

      Sabtu ahad
      guna untuk kerja sekolah, latihan dan hafalan

      pagi sabtu dan pagi ahad mula 6 pagi hingga 9 pagi, membaca nota atau hafalan
      10 pagi hingga 10 30 pagi rehat

      11 pagi hingga 12.30 mula latihan jawap soalan

      12.30 hingga pukul 2 ptg, rehat, makan, solat dan main games

      2.30 ptg hingga 5 ptg
      ulangkaji dan latihan menjawap

      malam lepas insya
      baca , buat nota dan kemas kini kerja sekolah

    • haziq says:

      terima kasih byk2….tp untuk hari isnin,selasa dan khamis sy tdk berkesempatan untuk membuat nota ataupun latihan kerana blk dr tiusyen mlm jam 10 mlm terus buat keje sekolah.di sini la punca kebuntuan sy.perlu ke sy membuat nota?nota bg subjek ape yg perlu dan penting?blh ke jikalau sy terus buat latihan sahaja?maaf la encik sbb sy betul2 tak tau tang mana nak mulakan….

  9. zulhaziq says:

    assalam…sy pelajarl drjh 6.tahun ini mengambil UPSR.sy tdk tahu cara nak mengambil masa utk buat latihan dan ulngkaji.setiap hari dr isnin ke jumaat buat keje sekolah dr pukul 9 mlm hgga 11.30 mlm.bagaimana sy nak bahagikan masa pd hr sabtu n ahad?sy juga bersekolah agama dr pukul 2 ptg hgga 5.30 ptg spai rumah.mggu dpn sdh mula tiusyen mlm hr isnin,selasa dan khamis.tolonglah sy bagaimana nak buat jadual.masih bolehkah lg untuk bermain playstation?emak selalu mrahkan sy supaya krgkan main game.

  10. Yui Bieyna says:

    Assalamualaikum. Saya datang komen sekali lagi. Saya ada masalah sedikit. Saya seorang yang lambat ‘pick-up’. Awal tahun ni pun sudah saya buat kerja yang tak sepatutnya seperti melengah-lengahkan masa. Saya tak tahu macam mana nak elakkan gangguan seperti televisyen dan komputer. Saya juga selalu lambat membuat kerja sekolah, sehinggakan cikgu marah saya.

    Tolong saya kerana saya merupakan pelajar target 9 subjek PMR di sekolah.

    • Fauzi Ahmad says:

      Yui Bieyna awak harus tetapkan matlamat belajar dan buat kerja rumah sebagai MATLAMAT UTAMA KETIKA INI, Jangan jadikan sifat malas, berlengah masa, tontonTV dan layan internet, Facebook sebagai penghalang MASA DEPAN KAMU. JADILAH PELAJAR BERDISPLIN,

      SIAPKAN HOMEWORKS DULU, BARU LAYAN TV, Tolonglah Yui dengar cakap saya, azam kuat kuat dan jadikan 9A matlamat utama
      study dan lakukan dengan terbaik PMR ini

      Solat, quran dan doa akan membantu displin diri awak
      selamat belajar

      • saya merupakan pelajar aliran sains yang akan menduduki SPM thn ini. dan saya mempunyai beberapa masalah. saya harap sangat sesiapa boleh tolong saya.
        1. saya adalah seorang yang aktif dalam bidang kepimpinan dan kokurikulum di sekolah. setiap hari sepanjang minggu saya terpaksa pulang lewat ke rumah. dan disebabkan tidak pandai membahagikan masa, saya selalu tidak sempat menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru. jadi, saya ingin meminta pendapat encik untuk saya merancang cara membahagikan masa saya.
        2. lagi satu masalah saya ialah, disebabkan keletihan setiap hari, saya akan tertidur seawal jam 9. hal ini betul2 merungsingkan saya. saya harap encik dapat memberi beberapa tips untuk saya supaya tidak terlalu mudah tertidur
        saya betul2 berharap encik dapat menolong saya.

        • Fauzi Ahmad says:

          Kena tetap matlamat yang mana lebih utama, pelajaran atau aktiviti kokikulom,
          jangan banyak sangat ambil bahagian, sehingga melalaikan pelajaran
          di paksa atau terpaksa korikolum di sekolah, ambil 1 dan 2 aktiviti memadai, minta nasihat cikgu kauseling
          aktiviti apa yang patut di kurangkan

          Memang kalau ligat di sekolah malam memang letih,
          kena rehat sekejap lepas magrib tapi jangan lena
          makan vitamin untuk sihat dan hilang mengangtuk,

          apa yang saya boleh cadangkan rehat 30 minit, lepas balik dari sekolah
          minum banyak, mandi dan ambil vitamin
          buat kerja sekolah ikut subjek dalam 2 jam,
          11 mlm tidur

          bagun amwal 5.30 dan baca buku atau buat nota dalam 30 minit
          ini waktu otak segar,

          amalkan pemakanan sihat, kurangkan lemak
          banyak vitamin c

          fikiran kena positif

          • Yui Bieyna says:

            Wah, masalah saya dengan pelajar Science Stream lebih kurang sama ya tuan. Minta maaf menyusahkan tuan. Saya akan cuba mengurus jadual saya, tetapi bolehkah tuan beri cadangan masa dan waktu (siang/petang/malam) untuk melakukan aktiviti di bawah ni?

            1. Ulangkaji
            2. Beriadah
            3. Berlatih membaca Al-Quran (sebab ikut Tilawah)
            4. Berlatih bermain Piano
            5. Menghafal surah panjang (tahun ni kena hafal 8 surah panjang)
            5. Tolong mak
            6. Membuat latih tubi. (Sekolah peruntukkan 5 buku kerja)
            7. Kemas bilik

            P.S: 2 jam macam tak cukup je tuan. Sebab banyak sangat HOMEWORKS.

          • Fauzi Ahmad says:

            cuba buat dulu dan beritahu saya

  11. Ayna Fazira says:

    macam mana nak buat jadual belajar

    • Ayna Fazira says:

      salam tahun ini saya nak PMR…saya tidak reti nak buat jadual belajar…saya selalu lemah dalam mata pelajaran…boleh dikatakan semuanya saya lemah…mata pelajaran yang saya lemah sekali ialah matematik …ape yang cikgu ajar lansung…kadang kadang rase tension…saya nak skor A semua dalam dalam mata pelajaran…

      • Fauzi Ahmad says:

        Nak skor A kena belajar memahami topik dan buat latihan, bila buat latihan kita tahu apa masalah dan kelemahan adik, Paling mudah kalau adik sekolah pagi, balik petang, lepas makan, solat, mandi semua, rehat 10 minit,

        PETANG – BUAT KERJA SEKOLAH, ATAU LATIHAN MATEMATIK ATAU SAINS, Baca dan faham subjek ini, Kalau tak tahu esok kat sekolah tanya cikgu dan kawan yang tahu

        MALAM – BACA DAN FAHAM – IKUT SUBJEK, MISALNYA GEOGRAFI, SEJARAH, BM, SAINS, BACA DAN FAHAM IKUT TOPIK, 1 TOPIK 1 MALAM, atau jika habis boleh baca dan buat nota

        step belajar
        BACA
        FAHAM
        CUBA JAWAP SOALAN YANG BERKAITAN TOPIK

    • Fauzi Ahmad says:

      LIHAT KOMEN SAYA DAN BACA KOMEN SEBELUM INI, KAJI DAN PRAKTIKKAN, AMAL DAN SEMANGGAT NAK SKOR A KENA KUAT

  12. shima says:

    assalam…nak minta tolong sgt2.ank sy akan menduduki peperiksaan upsr dan upsra tahun 2013 ni.sebagai seorang ibu ingin ank sy mendpt 5A dan 8A(SRA).bagaimana sy nak buatkan jadual untuknya.balik sekolah terus g sekolah agama.buat masa ni belum bertiusyen lg.bln 2 br mula.tiusyen nnt hr isnin ,khamis dan jumaat.8 mlm – 10 mlm.bagaimana sy nak buat jadual utknya supaya blh ulangkaji sekolah kebangsaan dan agama?tolong la sy…..terima kasih.

    • Fauzi Ahmad says:

      Amil UPSR tahun ini, kalau petang belajar agama, maknanya malam kena ulangkaji,
      Pertama balik kelas, biar mereka rehat, mandi dan solat

      Lepas Isya dalam 8.45 hingga pukul 11 mula belajar dan ulangkaji
      Petang kalau tak ada kelas agama atau tusyen, buat latihan matematik atau latihan menjawap
      sebab petang mudah mengangtok
      Waktu sekolah minta anak tumpu pada cikgu mengajar, cakap kat anak jangan malu tanya soalan

      Rajinlah membaca quran, agar otak anak mudah ingat
      waktu pagi ajar anak baca alam nasrah, agar dimudah belajar di sekolah

      • shima says:

        trm ksh diats pendapat tuan..cuma nak tya lg ni…salah ke sy menyuruh anak mula buat kerja sekolah pukul 6.30ptg.anak sy ni kadang2 leka tuan.maklum la anak lelaki sulung.byk kerenahnya….itupun kadang2 hbs keje sekolah pun lambat.x ulangkaji pun.terus tidur.adakah ms yg tuan syorkan dr 8.45 tu sekali dengan ms untuk buat kerja sekolah?

  13. hawani husna says:

    assalamualaikum nama saya hawani , tahun ini saya akan menghadapi peperiksaan pmr . saya ingin membuat jadual tetapi saya tidak mahir untuk membuat jadual belajar.saya agar EN. FAUZI AHMAD DAPAT MEMBANTU SAYA .

    • Fauzi Ahmad says:

      Lihat Contoh di bahagian komen di atas, cuba buat, kalau petang biasanya buat kerja sekolah dan latihan, malam biasanya bacaan dan hafal, pagi lepas subuh ulang bacaan semalam atau nota. cuba tetapkan subjek kiraan di waktu petang, jangan lupa baca quran untuk mudahkan belajar, doa selalu dan azam kuat dapat 8A

  14. Ayna Fazila says:

    Assalammualaikum.. saya duduk bersama nenek saya,sayalah yang menjaga nenek saya tapi saya tak reti untuk menyusun jadual bagi PMR kerana banyak yang perlu dilakukan dirumah,mata pelajaran yang saya tidak lulus matematik,georgrafi,kemahiran hidup,sains,sejarah, bahasa melayu kadang2 gred A dan B,agama islam pula B dan C.. bolehkah encik membantu saya cara untuk menyusun jadual belajar PMR?.. terima kasih

    • Fauzi Ahmad says:

      Ayna anda hebat, walaupun belajar masih ada tanggungjawap pada nenek, nenek sakit ke, keluarga lain ada bantu tak.
      MENGENAI JADUAL
      saya cadangkan yang fleksibel, maknanya ambil masa tertentu dan fokus
      Petang 3 hingga 5 buat kerja sekolah, sambil bantu nenek di rumah
      6 hingga magrib buat kerja rumah

      Magrib hingga Isya, bantu nenek, dalam masa tu baca quran, cadang baca surah alam nasrah dan yasin
      doa agar Allah mudahkan kerja dan belajar Ayna

      lepas solat isya
      belajar dan ulangkaji ikut subjek, ambil 1 jam untuk 1 subjek
      Isnin misalnya BM dan BI
      Selasa Sains dan Geografi
      dan seterusnya

      Jangan lupa solat dan baca quran
      Moga adik tabah dan berjaya

      • Ayna Fazila says:

        nenek sakit, jiran dekat rumah semua kurang ambil berat sejak nenek sakit.saya akan cuba cara jadual yang encik fauzi cadang kan kepada saya.terima kasih atas nasihat encik fauzi

  15. sarah aainaa says:

    saya Sarah Aainaa. saya smk petang (tingkatan 1),jadi…boleh tolong berikan saya jadual waktu yang baik bagi sesi petang sekolah menengah tingkatan 1(tolong susunkan jadual waktu saya dan memberikan yg. terbaik…untuk menyempurnakan waktu seharian saya dan tlong agihkan waktu(pukul)berapa yg..sesuai dan memperbetulkan saya punya jadual seharian dengan betul & mengagihkan masa aya dengan membaca buku cerita(berapa minit/jam & bila saya patut membaca buku cerita)….

    ISNIN-KHAMIS

    =pukul 10:30pagi(saya bersiap untuk memakai baju smk)=bangun pagi solat subuh
    =sarapan(pukul 8:30)
    =waktu pagi saya harus buat apa?
    =11:00 pagi(makan)
    =11:30 pagi tunggu van sekolah dtg jemput di rumah saya untuk ke sekolah.
    =12:30 tghhr (sampai di sekolah)
    =1:10 tghhr (start sklh)((solat zohor dan asar di sekolah pada waktu yang di tetapkan oleh pihak sekolah))sesi persekolahan hingga 6:40 ptg.
    =6:40 ptg – 7:15 lebih*sampai mghrib* mlm(tunggu van sklh)
    =7:30 mlm lebih(sampai rumah)
    =(sampai rumah) terus ke bilik untuk mandi dan menunaikan solat magrib.
    =habis solat,turun bawah…makan mlm..
    =kemuadian solat isyak.
    =kemuadian susun buku sekolah(kira kira pukul…….(x tahu …*tolong agihkan masa*)
    =kemuadian *buat apa*….
    =tidur …saya harus tidur pukul berapa?

    JUMAAT

    =bangun pagi solat subuh
    =sarapan(pukul 8:30)
    =waktu pagi saya harus buat apa pada pukul 9:00 pagi – 12:30 tghhr?
    =12:30 tghhr(bersiap pakai baju smk)
    =solat zohor
    =1:30 (bertolak ke sekolah dengan mak saya)
    =1:45 (sampai smk)
    =2:20(start sklh dan solat asar disana) sehingga pukul 6:40 ptg..
    =6:40 ptg – 7:15 lebih (tunggu van)
    =kira kira 7:30 mlm(sampai di rumah)
    = terus naik bilik dan mandi dan solat maghrib..
    =habis,turun bawah untuk makan mlm..
    =solat isyak
    = susun buku smk..
    =saya patut buat apa?….
    =saya patut tidur pukulberapa?

    SABTU & AHAD

    = tolong agihkan masa …..

    MATA PELAJARAN YANG SAYA LEMAH
    =BI
    =SN
    =BM(PEMAHAMAN&PENULISAN)
    =SEJARAH

    KOKURIKULUM DI SEKOLAH SAYA(TOLONG AGIHKAN MASA JADUAL SAYA DENGAN INI…

    *RaBu*
    =8:00 pagi – 10:45 pagi

    *SeLaSa / KhAmIs*
    =8:00 pagi – 9:30 pagi

    P/S= berapa jam & minit kah bagi setiap murid tingkatan 1(perempuan) perlu belajar setiap pelajaran untuk kita mengulang kaji di rumah?

    terima kasih..harap dibalas..

    • Fauzi Ahmad says:

      Asalamualaikum adik Sarah Aainaa dan semua rakan adik dan juga pembaca blog ini,
      Tahniah kerana semanggat adik Sarah Aainaa yang kuat, moga adik akan berjaya, sebelum tu tetapkan matlamat adik untuk PMR dan spm nanti.

      Cadangan jadual untuk pelajar sessi petang:
      ——————————————–
      6 pagi hingga 6.15 bagun dan mandi dan solat Subuh
      6.20 Baca Quran, ayat fatihah, alam nasrah, wazuha dan ayat lain yang mampu, misalnya Yasin
      6.45 hingga 10.50 pagi
      Ulangkaji ikut matapelajaran dan subjek atau topik
      (masa terbaik kerana waktu ini otak segar)
      Boleh buat latihan atau hafal nota, atau buat nota atau hafal fakta atau cuba faham suatu perkara

      8.30 pg atau kul 8 pg, rehat 10 minit untuk serapan pagi,

      11.00 rehat sekejap siap kesekolah dan kalau nak baca buku cerita atau apa , boleh sementara tunggu bas sampai.

      WAKTU DI KELAS TUMPU PERHATIAN WAKTU GURU MENGAJAR, TANYA SOALAN JIKA TAK FAHAM

      MALAM
      ——
      MANGRIB hingga ISYA, LAKU KAN AKTIVITI SENDIRI, makan, rehat, tv dan dengan ibubapa
      BELAJAR LEPAS SOLAT ISYA

      9.00 malam hingga 11.30 malam belajar
      buat kerja sekolah dahulu, siapkan, kalau habis kerja sekolah, buat latihan matematik atau sains
      kalau boring baca buku cerita atau buku fardu ain atau quran
      kemudian sambung belajar

      11 .30 tidur – baca alfatihah ayat kursi
      dan doa esok hari dimudahkan aku belajar

      SABTU AHAD
      ———-
      PAGI IKUT DI ATAS,
      PETANG BUAT LATIHAN
      MALAM BUAT ULANGKAJI

      MASA SAYA TAK TETAPKAN, SEBAB boleh mengokong adidk, adik atur, 2 jam pagi belajar, 2 jam petang latihan, 2 jam malam ulangkaji,
      mana matapelajaran yang lemah, tumpu masa buat latihan dan banyak bertanya,

      Selamat berjaya.

  16. tolong doakan sya dapat 5A..kalau dapat 4a pun xpe janji lulus..tolong sye mintak sangat bantuan korang semua :( tolong ye..

  17. Yui Bieyna says:

    Insyaallah saya akan cuba. Saya bakal menduduki PMR yang terakhir. Doakan saya. :)

  18. rosma says:

    sya pljr asrama, jd susah skit nak ikut jadual mcm ni…tp sya akan cuba utk mengikut tips2 yg dberikn. terima kasih. doakan kejayaan sya utk spm thn hdpn..

  19. syerah says:

    macam mana nak buat jadual belajar sebelum menduduki ujian UPSR dan SRU…………………………………………………………………………..

    • Fauzi Ahmad says:

      Maksud Jadual belajar ialah cara nak atur masa belajar dan kerja rumah, misalnya hari isnin belajar sains
      petang selasa belajar matematik, rabu belajar ejarah dan seterusnya, kemudian berapa lama nak belajar dalam 1 hari
      semua itu kena tetapkan dan ikut apa yang kamu cadangkan

      selamat berjaya

  20. terima kasih atas maklumat yg dikongsikan…..

  21. jessica says:

    saya akan c’ba buat jadual ny….
    dan belajar…

  22. amin says:

    terima kasih kerana membantu saya dalam upsr tahun lalu dan berjaya mendapat 5A dalam peperiksaan.

  23. oyen says:

    saya akn coba buat jadual ni…..

  24. nana says:

    trima ksih bnyk….cara bwat jdual ni sgt mmbntu saye…alhmdlillah..

  25. mohdhafiz says:

    kenapa tak ada gambar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>